Akşamın son konusu da IT'den gelsin. Servis yaklaşımına kısaca değinelim. Eskiden hizmetin, servisin sahibi operasyon idi. Bir servisin değeri operasyonda, yani canlıdayken belli olurdu. Her şey IT odaklı idi ve IT de içe dönük bir yapıda idi. Service oriented yapı ile business ile IT arasında bir köprü kurulmuş oluyor.
Servis; müşteriye, müşterinin erişmek istediği çıktıları sunarak, bir değer üretmektir kısaca.
Peki asset, değer kavramını nasıl düşünmeliyiz... Asset=fit for purpose + fit for use olarak söylenebilir. Yani bir değer sunmak için önce amaca uygun olmalısınız. Sorunu ortadan kaldırabilirsiniz, iyileştirme yaparsınız vs.
Akabinde kullanımına uygun olmalısınız. Süreklilik, güvenlik veya kapasite gibi durumlardan bir veya daha fazlasına da uygun olmalısınız. İki ana maddenin birleşiminde de bir değer üretmiş olursunuz.
Servisin tarihçesini şöyle verebiliriz= radyo/kablolar-transmisyon-core network- data center - database - middleware - application - service production
Bir servisin hayat döngüsü ise şöyledir: strategy-desing-transition(prod'a alırkenki riskler iyi yönetilmeli)-operation(operasyonel kararlılık)
Son olarak kısaca RACI Chart'a değinelim. Bu da servisin resmini görebilmek için yararlı bir tool'dur
R-responsible işi, servisi kimin yaptığı
A-accountable bir sıkıntı olduğunda kimden hesap soracağın
C-consulted kime danışacağın
I-informed bilgilendirip, bilgi alacağın
Konu çok detaylı aslında, ben ana başlıklara değindim burada sadece. Eklemek veya düzeltmek istedikleriniz olursa bana iletebilirsiniz.
Sonra görüşürüz..
2 yorum:
Service oriented ya da business centric olmak? yazıyı okuyunca aklıma ilk gelen bu soru oldu:) business centric olmak aslında service oriented olmayı da ardında getiriyor, bir alt kümesi olarak yaklaşabiliriz. Geniş bir konu seçmişsiniz, neresinden tutup yazıya dahil olacağımı bilemedim:)yardımcı olma kısmını size bırakıyorum...
:)) Kategorileri iletin, beraber detaylandıralım? Hatta adınızla kaydı gönderebilirim de.
Yorum Gönder